Tuesday, November 02, 2010

De Blik

Hij houdt het midden tussen leedvermaak en medelijden, De Blik. Dertig leerlingen vuren ‘m op dit moment op me af. ‘God, daar staat ze weer met die boekies,’ stralen ze uit. Eens in de zoveel tijd sleep ik een stapel boeken uit mijn privécollectie mee naar mijn lokaal, om mijn leerlingen er warm voor te maken. Enthousiast wapper ik het boek in de lucht en vat het verhaal samen. Ik lees een pakkende passage voor en kijk dan afwachtend naar de klas. Een enkeling glimlacht bemoedigend. Er gaat een vinger de lucht in. ‘Ja?’ vraag ik gretig. ‘Is allemaal leuk mevrouw, maar hoeveel bladzijdes heeft het eigenlijk?’
Ik weet dat ik verloren heb, maar toch steek ik plichtsgetrouw mijn verhaal af over moeilijke dunne boekjes en toegankelijke dikke pillen. Maar zodra ik eens goed naar mijn leerlingen kijk, zie ik ‘m weer: De Blik.
Maar na de les komt er soms schoorvoetend iemand naar mijn bureau. Die werpt dan een schichtige blik op het boek dat ik net hartstochtelijk aangeprezen heb. De dapperen pakken het zelfs op en kijken quasi ongeïnteresseerd naar de flaptekst. Niels is zo’n dappere. Oftie ’t mag lenen, vraagmompelt hij. Dat mag natuurlijk.
In de weken erna komt Niels af en toe bij me. Hij kijkt dan licht gekweld. ‘Mevrouw,’ zucht hij, ‘ik vind het zó moeilijk.’ ‘Volhouden, jong,’ zeg ik, en hij vertrekt weer, mét boek. In alle hoekjes van de school kom ik Niels tegen met z’n boek. ‘Ik snap er echt níks van, mevrouw!’ roept hij me soms toe, maar hij blijft stug doorlezen.
Een maand later wacht ik Niels op in een klein spreekkamertje: hij komt zijn mondelinge examen Nederlandse literatuur doen. Na wat koetjes en kalfjes vraag ik hem naar het bewuste boek. Zijn gezicht licht helemaal op: het is het mooiste boek dat hij ooit gelezen heeft. Hij vertelt gevoelig over alle levens- en liefdeslessen die hij uit dit boek heeft gehaald. Ik ben er stil van. Voortaan denk ik aan Niels als ik De Blik krijg.

4 comments:

Anonymous said...

maar wat was het boek?

Tink said...

'Een schitterend gebrek' van Arthur Japin. Ik hou ervan.

ab said...

Mag ik het lezen op vakantie?

Tink said...

Natuurlijk, dude! Ik zoek 'm voor je op.